عقد رهن چیست؟

عقد رهن(وکیل در الزام به فک رهن) از جمله عقود معین می باشد. که در آن راهن (رهن دهنده)مال خود را جهت وثیقه پرداخت دین خود به مرتهن(رهن گیرنده)می دهد.

دعوای الزام به فک رهن چیست؟

این دعوی زمانی در محکمه مطرح می شود. که راهن دین خود را طبق قرارداد فی مابین با مرتهن کامل پرداخت نموده. و  به مرتهن مدیون نمی باشد. ولیکن مرتهن از فک رهن مال متعلق به راهن سر باز می زند. که در این صوورت راهن برای فک رهن(خارج کردن ملک از رهن) باید به محکمه مراجعه نماید.

صورت های دعوای الزام به فک رهن چه مواردی است؟

1-زمانی که شخصی ملک خود را در رهن دیگری قرار می دهد. و با وجود تسویه بدهی مرتهن ملک ایشان را از رهن خارج نمی نماید. مانند زمانی ملک فردی جهت اخذ وام در رهن بانک است. و یا شخصی به صورت قسطی اتومبیلی از شرکت های خودرو ساز خریداری کرده و خودرو در رهن شرکت خودرو ساز می باشد..

2-زمانی که شخصی با مبایعه نامه عادی مال خود را که در رهن است به دیگری منتقل می کند و متعهد می شود. در تاریخی مشخص در دفتر خانه اسناد رسمی حاضر شده. و ملک را به نام خریدار منتقل نماید ولیکن از تعهد خود خوداری مینماید که در این صورت خریدار میتواند الزام فروشنده به فک رهن ملک خریداره شده را از دادگاه درخواست کند.

3-زمانی که بر اساس یک قرارداد مشارکت در ساخت ملک در رهن قرار می گیرد و سازنده متعهد به فک رهن می باشد و از انجام وظیفه خود خودداری کند میتوان الزام ایشان را به فک رهن از محکمه درخواست نمود.

به دعوای الزام به فک رهن در کدام محکمه رسیدگی می شود؟

در خصوص دادگاه صالح به رسیدگی به این دعوا باید قائل به تفکیک شود

1-اگر مال مورد رهن منقول بود نظیر ماشین در این صورت دادگاه محل اقامت خوانده یا محل عقد قرارداد رهن صالح به رسیدگی می باشد

2-اگر مال مورد رهن غیر منقول بود نظیر خانه زمین در این صورت دادگاه محل وقوع مال اعم از زمین یا خانه صالح به رسیدگی می باشد.

برخی نکات کاربردی در خصوص الزام به فک رهن

1-دعوای الزام به فک رهن را با دعوای الزام به اخذ پایانکار و اخذ صورت مجلس تفکیکی و الزام به تنظیم سند رسمی را همگی میتوان با هم از محکمه درخواست نمود.

2-اگر شخص نسبت به اصل در رهن بودن مال خود شکایت داشته باشد بایددعوای ابطال سند رهنی مطرح نماید نه دعوای الزام به فک رهن.

3-نسبت به ملک در بازداشت نیز می توان دعوای الزام به فک رهن مطرح نمود.

این مطلب را هم مطالعه نمایید: وکیل الزام به تنظیم سند رسمی

وکیل در الزام به فک رهن کیست؟

وکیل در الزام به فک رهن شخصی است که دارای مدرک کارشناسی حقوق یا بالاتر بوده و در ازمون وکالت شرکت کرده و دارای مدرک وکالت پایه یک دادگستری می باشد.واین دعوا را به درستی شناخته و رویه های حاکم بر آن در محاکم را مسلط باشد.تا بتواند در سریعترین زمان ممکن به بهترین شکل حق موکل را استیفا نماید.

آدرس وکیل درالزام به فک رهن کجاست؟

تهران،سعادت آباد-خیابان 25(قره تپه ای)پلاک 89-طبقه سوم واحد 5

شماره تماس با وکیل در الزام به فک رهن

02188696597  – 09122097355

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.