0

درخواست تخلیه فوری عین مستاجره

دعوای درخواست دستور تخلیه فوری عین مستاجره

اجاری عقدی است که به موجب آن مستاجر مالک منافع عین مستاجره می گردد . در مواردی مستاجرین با وجود انقضای مدت اجازه از تخلیه عین مستاجره سر باز زده و مشکلاتی را برای مالکین  فراهم میکنند در ادامه به بررسی درخواست دستور تخلیه فوری عین مستاجره می پردازیم

شرایط درخواست دستور تخلیه چیست؟

  • تاریخ اجازه مربوط به بعد از تاریخ 2/7/1376 باشد
  • قرارداد اجازه به صورت کتبی و در دو نسخه تنظیم شده باشد.
  • قرارداد اجازه به امضای موجر و مستاجر و دو شاهد رسیده باشد.
  • مدت اجازه منقضی شده باشد.
  • قرارداد مربوط به املاک غیر تجاری و یا املاک تجاری فاقد سرقفلی یا حق کسب و پیشه باشد.

این مطلب را هم مطالعه نمایید: وکیل در ونک

ویژگی های درخواست دستور تخلیه چیست؟

  • بدون تشکیل جلسه و خارج از نوبت و فوری رسیدگی می شود
  • غیر قابل اعتراض و تجدید نظر خواهی است.

مرجع صلاحیت دار جهت رسیدگی به دستور تخلیه

مرجع صالح جهت رسیدگی شورای حل اختلاف محل وقوع ملک است

اجرای دستور تخلیه فوری

این دستور بر خلاف آرای دادگاه ها نیاز به صدور اجرائیه ندارد. و مامور ابلاغ ظرف 24 ساعت دستور تخلیه را به مستاجر ابلاغ می کند. و مدت سه روز مهلت نسبت به تخلیه به مستاجر داده می شود. و در صورت عدم تخلیه اجبار به تخلیه صورت خواهد گرفت.در صورتی که مستاجر برای تخلیه تقاضای مهلت نماید در این صورت تقاضای وی به نظر قاضی شورا می رسد و قاضی میتواند. حداکثریک نوبت تا یک ماه به مستاجر برای تخلیه مهلت دهد.

برخی نکات کاربردی

  • اگر قرارداد اجاره رسمی باشد مطابق قانون تخلیه توسط دوایر اجرای ثبت صورت می گیرد. و مطابق نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه در صورت ارائه سند رسمی اجاره به مقام رسمی مشار الیه دستور ارجاع پرونده را به اجرای ثبت صادر خواهد کرد. و در خواست تخلیه در این موارد از دفترخانه تنظیم کننده سند اجاره انجام می شود. و دفتر خانه اوراق اجرائیه را تنظیم و به دایره اجرای اسناد رسمی ارسال می کند.
  • چنانچه موجر مبلغی را به عنوان ودیعه از مستاجر دریافت کرده باشد. و یا سند تعهد اوری را به عنوان تضمین تخلیه ار مستاجر گرفته باشد. اجرای دستور تخلیه منوط به تودیع و سپردن وجه یا سند تضمین نزد اجرای احکام است.
  • در صورتی که مستاجر نسبت به دستور تخلیه معترض باشد. و مدعی حقی باشد مثلا بیان دارد که قرارداد اجاره تمدید شده است. ضمن اجرای دستور تخلیه دادخواست خود را به دادگاه تقدیم می نماید. دادگاه با بررسی مدارک مستاجر حکم مقتضی صادر می نماید. و ممکن است حکم به اعاده وضع سابقه را صادر نماید.
  • اگر در قرارداد اجاره تعدد نسخ ذکر نشده باشد. اصل بر این است که در یک نسخه تنظیم شده است. مگر خلاف آن ثابت شود.
  • در صورتی که موجر مطالباتی را نظری مبلغ آب برق گاز شارژ ساختمان و… از مستاجر داشته باشد و بخواهد ان را از مبلغ ودیعه وصول نماید باید دادخواست خود را مبنی بر مطالبه مذکور به مرجع صالح قضایی تقدیم کند و گواهی تقدیم دادخواست را به به ضمیمه مبلغ ودیعه به اجرای احکام تقدیم کند و اجرای احکام نیز میبلغ مورد مطالبه موجر را که در گواهی قید شده نگه داشته و الباقی را به مستاجر مسترد نموده و دستور تخلیه را اجرا می کند.

در حال حاضر به دلیل شرایط کرونایی کشور برای درخواست تخلیه فوری باید شرایطی وجود داشته باشد که جهت اطلاع از شرایط با ما در تماس باشید…

02188696597 – 09122097355 – 02188887153

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.