0

وکیل در افشای اسرار حرفه ای

تعریف جرم افشای اسرار حرفه ای ؟

افشای اسرار مردم(وکیل در افشاری اسرار حرفه ای ) ، یعنی آنچه که آن ها نوعا سعی در پنهان ماندن آن دارند. کاری مغایر با موازین اخلاقی محسوب می شود. ولی، جز در موارد خاص، وصف مجرمانه ندارد. جرم بودن این عمل منوط به آن است. که شخص به مناسبت شغل یا حرفه خود محرم اسرار مردم شود.

عنصر قانونی این جرم چیست؟

ماده 648 قانون تعزیرات به شرح زیر به عنوان عنصر قانونی این جرم می باشد.

اطبا و جراحان و ماماها و داروفروشان و کلیه کسانی که به مناسبت شغل یا حرفه خود محرم اسرار مردم می شوند. هرگاه در غیر از موارد قانونی اسرار مردم را افشا کنند، به سه ماه و یک روز تا یک سال حبس و یا به یک میلیون و پانصد هزار ریال تا شش میلیون ریال جزای نقدی محکوم می شوند.

برخی نکات در خصوص این جرم؟

1-شمول این ماده تنها نسبت به افرادی است. که نوع شغل یا حرفه آن ها موجب دسترسی آنان به اسرار مردم، که نوعا داعی بر پنهان کردن آن ها دارند، می شود.

2-علاوه بر اشخاص مذکور در ماده، می توان وکلای دادگستری، کارشناسان رسمی، ماموران تشخیص و سایر مراجع مالیاتی، قضات، سر دفتران اسناد رسمی، مترجمان رسمی و ماموران انتظامی را نیز در زمره این افراد قرار داد.

3-برای شمول ماده 648، برای مثال، شامل پزشکی نمی شود. که وقتی به عنوان مهمان به منزل دیگری می رود. از بیماری خاص صاحب خانه مطلع شده و آن را افشا می کند.

این مطلب را هم مطالعه نمایید: وکیل کلاهبرداری

4-در صورتی که قانون کسی را ملزم به افشای سر کرده باشد. آن فرد، در صورت انجام این کار، مشمول ماده 648 نمی شود. در این مورد، برای مثال، می توان به مواد 13 و 19 قانون طرز جلوگیری از بیماری های آمیزشی و بیماری های واگیر دار، مصوب سال 1363، اشاره کرد.

4-نباید ناگفته گذاشت که افشا شامل مطلع کردن حتی یک نفر هم می شود. بنابراین، برای تحقق جرم، ضرورتی ندارد. که شخص حرفه ای در ابعاد گسترده نسبت به افشای اسرار دیگران اقدام کند.

5- افشا کننده باید  نسبت به این امر عامد باشد، نه این که مثلا در حال مستی، بیهوشی و یا تحت تاثیر هیپنوتیزم این کار را کرده باشد. از سوی دیگر، جرم موضوع ماده 648 یک جرم مطلق بوده و اثبات ورود به کسی که اسراش فاش شده است. شرط تحقق آن نمی باشد.

جهت مشاوره حقوقی با وکیل در افشای اسرار حرفه ای و مشاور حقوقی با ما در تماس باشید.

02188696597 – 02188887153 – 09122097355

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.